Listing 1 - 10 of 17 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Zorgverlener, vergeet jezelf niet : over kwaliteit van zorg en communicatie
Authors: ---
ISBN: 9789033484827 9789033495052 9789033486371 9789033487972 9789033493324 9033487977 903348482X Year: 2014 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Elke dag met plezier je job in de hulpverlening blijven doen is niet altijd evident. Wat kan je doen om die motivatie van het eerste uur levendig te houden en niet op te branden? Hoe kom je bij de essentie van je beroepskeuze en hoe kan deze als richtsnoer je handelen bepalen en oriënteren? Er wordt aangetoond dat de kwaliteit van je zorg en je leven mede wordt bepaald door het mensbeeld van waaruit je vertrekt. Hoe kan je adequaat omgaan met de emoties en de onzekerheid die dit beroep ongetwijfeld meebrengt? Hoe bouw je een succesvolle praktijk uit of zorg je ervoor dat je meer plezier aan je werk beleeft? Hoe integreer je de computer als een positieve factor in de communicatie in plaats van een barrière in het contact met de patiënt? Wat verandert er als je als hulpverlener zelf ernstig ziek wordt? En hoe kan je even door de ogen van de patiënt kijken naar je beroep? Het gaat om prangende facetten die kunnen bepalen hoe je van een belastende job een bezigheid kunt maken waaraan je steeds meer plezier beleeft

Keywords

kwaliteitsbewaking --- mondelinge communicatie --- medische terminologie --- arts-patiënt relatie --- cliënt-hulpverlener relatie --- medische ethiek --- Sociology of health --- Mass communications --- Physician-Patient Relations. --- Communication. --- 316.77 --- 601.3 --- communicatie --- Kwaliteitszorg --- Gezondheidszorg --- Communication Programs --- Communications Personnel --- Misinformation --- Personal Communication --- Communication Program --- Communication, Personal --- Personnel, Communications --- Program, Communication --- Programs, Communication --- Communicatiesociologie --- 316.77 Communicatiesociologie --- Geneeskundige zorgen--Planning --- Gestion des soins--Planification (Soins médicaux) --- Managed care plans (Medical care) --- Managed care programs (Medical care) --- Managed care systems (Medical care) --- Medische zorgen--Planning --- Plans [Managed care (Medical care) ] --- Program [Managed care (Medical care) ] --- Systems [Managed care (Medical care) ] --- Zorgen [Geneeskundige ]--Planning --- Zorgen [Medische ]--Planning --- Zorgplanning (Gezondheidszorg) --- patiëntenbegeleiding --- 613.48 --- medische psychologie --- communicatieve vaardigheden --- patiënt gecentreerde aanpak --- Arts-patiënt relatie --- Slechtnieuwsgesprek (waarheidsmededeling) --- kwaliteitsbewaking (audit) --- arts-patiënt relatie (patiënt-arts-relatie) --- slecht-nieuwsgesprek (waarheidsmededeling) --- psychosociale zorg en de klinisch psycholoog in het ziekenhuis --- Psychosociale zorg in het ziekenhuis --- Integrale kwaliteitszorg --- Communicatie --- Academic collection --- kwaliteitszorg --- gezondheidszorg --- 305.8 --- anamnese --- slecht-nieuwsgesprek --- Patiëntenbegeleiding --- 615.8 --- Geneeskunde --- slechtnieuwsgesprekken --- communicatievaardigheden --- Doctor Patient Relations --- Physician Patient Relations --- Physician Patient Relationship --- Doctor-Patient Relations --- Doctor Patient Relation --- Doctor-Patient Relation --- Physician Patient Relation --- Physician Patient Relationships --- Physician-Patient Relation --- Relation, Doctor Patient --- Relation, Doctor-Patient --- Relation, Physician Patient --- Relation, Physician-Patient --- Relations, Doctor Patient --- Relations, Doctor-Patient --- Relations, Physician Patient --- Relations, Physician-Patient --- Relationship, Physician Patient --- Relationships, Physician Patient --- Nursing --- Belgium --- PXL-Healthcare 2014 --- kwaliteitsbevordering --- patiënt-therapeut relatie --- PXL-Healthcare 2013 --- beroepskeuze --- beroepsethiek --- PHL-Healthcare 12 --- patiëntenzorg --- Family Practice. --- 613.3 --- competenties --- patiënten --- verpleegkunde --- verpleegkwaliteit --- 603.3 --- arts-patiënt relatie (gez) --- Family Practices --- Practice, Family --- Practices, Family --- verpleegkunde - beroep en opleiding --- Health Personnel --- Burnout, Professional. --- arbeidspsychologie --- burn-out --- stress --- verpleegkundig beroep --- Verpleegkundig beroep --- Patiënt-verpleegkundige relatie --- Burnout --- Zorgverleners --- Career Burnout --- Occupational Burnout --- Burnout, Career --- Burnout, Occupational --- Professional Burnout --- Compassion Fatigue --- psychology. --- interpersonele communicatie --- personen met een mentale beperking --- psychosen --- communicatiepsychologie --- communicatiestrategie --- agressie --- dementie --- euthanasie --- gesprekstechnieken --- seksuele stoornissen --- psychosomatische stoornissen --- chronische patiënten --- verslavingszorg --- patiëntenvoorlichting --- overdracht en tegenoverdracht --- arts-patiënt-verpleegkundige relatie --- Burnout, Professional --- psychology --- Kwaliteitszorg ; gezondheidszorg --- Communicatieve vaardigheden --- Gesprekstechnieken ; gezondheidszorg --- Arts en patiënt --- Communicatie ; gezondheidszorg --- Quality of health care --- Communication in medicine --- Physician-Patient Relations --- Communication --- Zorgverlener --- Verpleegkundige beroepen --- Welzijnszorg --- Dienstverlening --- Hulpverlening --- Zorgverlening --- Provincie West-Vlaanderen --- #KVHB:Gezondheidspsychologie --- #KVHB:Communicatie --- #KVHB:Hulpverlening --- #KVHB:Geestelijke gezondheidszorg --- Verpleegkunde --- Communicatie in de hulpverlening --- Family Practice --- 613 --- 613 Hygiene generally. Personal health and hygiene --- 613 Hygiëne. Persoonlijke gezondheidszorg --- Hygiene generally. Personal health and hygiene --- Hygiëne. Persoonlijke gezondheidszorg --- Social Communication --- Communication, Social --- Communications, Social --- Social Communications --- Beroep --- Zorg- en welzijnssector --- Arts en pati&#235;nt


Book
Menslievende zorg in de praktijk : berichten uit het St. Elisabeth Ziekenhuis.
Authors: ---
ISBN: 9789059318007 Year: 2012 Publisher: Den Haag Boom Lemma

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De ziekenhuiszorg verandert in razend tempo. De vele veranderingen met het oog op een financieel en organisatorisch houdbare gezondheidszorg hebben grote gevolgen voor hoe zorgverleners en patiënten met elkaar omgaan. Een spannende vraag is hoe zij erin slagen om ook in de toekomst de blijvende behoefte aan humane, menslievende zorg vorm te geven. Het Tilburgse St. Elisabeth Ziekenhuis besloot onder de provocerende titel ‘Lief ziekenhuis’ te werken aan menslievende zorg in de praktijk. In het Programma Menslievende Zorg werken verpleegkundigen, artsen, paramedici, managers en zorgethici sinds 2009 samen om beter vorm te geven aan waar in het de zorg om draait: patiënten bijstaan in hun lijden en onzekerheid en ze niet verlaten. Deze bundel doet verslag van hun zoektocht en de zorgethische veronderstellingen daarachter. Elke deel – Anders kijken, Anders doen, Anders leren – begint met een theoretisch hoofdstuk. Deze hoofdstukken vormen samen de zorgethische achtergrond en onderbouwing van het programma. In elf korte hoofdstukken wordt vervolgens bericht uit de dagelijkse praktijk van zorg en onderzoek. Hierin wordt concreet zichtbaar hoe aan menslievende zorg in het St. Elisabeth Ziekenhuis vormgegeven wordt. Ter afsluiting is een gesprek opgenomen met initiatiefnemer van het Programma Menslievende Zorg: oud-ziekenhuisbestuurder Wim van der Meeren. Doelgroep Dit boek is bestemd voor professionals in de zorg.


Book
Patiëntenzorg en -begeleiding
Author:
ISBN: 9033456923 Year: 2005 Publisher: Leuven/Voorburg Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In dit boek wordt een praktische leidraad aangeboden voor artsen en andere gezondheidswerkers om adequaat het psychosociale aspect van de patiëntenzorg te leren beheersen. Gezondheidszorg betreft immers niet alleen somatische zorg, maar ook communicatie, persoonlijke en sociale ondersteuning. De patiënt zal trouwens aan de hand van wat hij ervaart aan deskundigheid en accuraatheid op vlak van communicatie, aandacht van zijn beleving en opvang oordelen over de kwaliteit van zorg. De medisch-technische aspecten zijn moeilijker te beoordelen. Er komen zeer diverse onderwerpen aan bod zoals het omgaan met ernstig ziek-zijn, de vragen naar informatie, opvang van crisissituaties, intensieve zorgen, sterven, rouw en verlies. Hoe men adequate opvang kan bieden tijdens zwangerschap en postpartum, bij premature geboorte en bij perinatale sterfte. Er wordt aandacht gegeven aan de problematiek van de rechten van de patiënt, en aan de wijze waarop men burnout en ontmoediging als hulpverlener kan voorkomen.

Keywords

Patiëntenbegeleiding. --- slechtnieuwsgesprekken --- Nursing --- rouwverwerking --- zelfzorg --- burn-out --- verpleegkundig beroep --- palliatieve zorgen --- patiëntenbegeleiding --- Hygiene. Public health. Protection --- Sociology of health --- 613 --- Academic collection --- #KVHB:Gezondheidspsychologie --- #KVHB:Patientenbegeleiding --- 613.48 --- casestudies --- crisissituaties --- gezondheidszorg --- hulpverlening --- kwaliteitszorg --- patiëntenzorg --- perinatale sterfte --- prematuriteit --- psychosociale begeleiding --- rouwbegeleiding --- slecht-nieuwsgesprek --- verliesverwerking --- 659.2.056 --- Burnout --- Crisisinterventie (opvangcentrum, acute psychiatrie) --- Patiëntenbegeleiding --- Perinatale sterfte (zuigelingensterfte, mortaliteit (pasgeborene)) --- Prematuriteit --- Rouw (verlies) --- Slechtnieuwsgesprek (waarheidsmededeling) --- Stervensbegeleiding --- 362.1 )* Patiëntenbegeleiding --- patiënt-verpleegkundige relatie --- rouw --- stress --- verpleegkunde --- gezondheidszorg (gez) --- patiënt (gez) --- patiëntenbegeleiding (gez) --- 613.47 --- arbeidsbelasting --- arts-patiënt relatie (patiënt-arts-relatie) --- crisisinterventie --- patiënt --- patiënt-verpleegkundige relatie (verpleegkundige-patiënt relatie) --- patiëntenbegeleiding (patiëntenvoorlichting) --- patiëntenrecht --- prematuriteit (preterme geboorte, vroeggeboorte) --- rouw (verdriet) --- slecht-nieuwsgesprek (waarheidsmededeling) --- stervensbegeleiding --- Hygiene generally. Personal health and hygiene --- Psychosociale zorg in het ziekenhuis --- (zie ook: informed consent) --- (zie ook: dood) --- (zie ook: dood, euthanasie, palliatieve zorgen, rouw, terminale zorgen) --- Provincie West-Vlaanderen


Book
Bejegening in de zorg : Respectvol omgaan met cliënten
Author:
ISBN: 9024414091 Year: 2001 Publisher: Soest Nelissen


Book
Eenzaam sterven? : communicatie in de palliatieve zorg
Authors: ---
ISBN: 9080829056 Year: 2004 Publisher: Leuven Davidsfonds

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De periode van terminaal ziek zijn, is soms een van de eenzaamste in een mensenleven. Want iemand die weet dat hij moet sterven, weet dat hij de weg uiteindelijk alleen moet gaan. Nabijheid en inlevende communicatie met naasten en helpers kunnen de eenzaamheid enigszins opheffen. Onbegrip of onzorgvuldige communicatie vergroten juist de eenzaamheid. Goede communicatie in de palliatieve zorg is dus echt van 'levensbelang'. Arthur Polspoel analyseert elf gesprekken tussen hulpverleners, patiënten en hun naasten. Het boek is een uitdaging tot reflectie over wat er (niet) gebeurt in onze communicatie. Een bevestiging voor begeleiders, een ondersteuning voor de stervenden en hun naasten.


Book
Competenties in moeilijke situaties : over kwaliteit van zorg en communicatie
Authors: ---
ISBN: 9789033486371 Year: 2012 Volume: 2 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Wat voor een arts een gewoon en alledaags gebeuren is, wordt door de patiënt en de familie vaak als ingrijpend ervaren. De vaardigheid en de competentie waarover de zorgverstrekker in kritieke situaties beschikt, bepaalt in belangrijke mate of de geboden zorg en behandeling als kwaliteitsvol wordt ervaren. Dit tweede deel van een reeks van vier boeken over communicatie in de gezondheidszorg biedt inzichten en concrete handreikingen om in te spelen op belevingen en emoties van patiënten, waardoor het diagnostisch en therapeutisch werk tot meer resultaat kan leiden.Hoe kan je mensen met een chronische aandoening adequaat benaderen en hen ondersteunen in de permanente beperkingen die dit meebrengt? Hoe kan je communiceren over medische fouten op een wijze dat het vertrouwen wordt hersteld? Wat moet je weten over verlies en verdriet om mensen in het tijdsbestek van een normale consultatie te ondersteunen en perspectief te bieden? Wat heb je nog te bieden als de ziekte levensbedreigend is en er geen zinvolle curatieve behandelingen meer in te zetten zijn? In welke mate kan vroegtijdige planning van de zorg bijdragen tot het verstevigen van de vertrouwensrelatie met de patiënt en de familie en bijdragen tot een betere kwaliteit van zorg in de laatste periode van het leven?Ook al richt het boek zich in eerste instantie tot artsen, het bevat heel wat concrete inzichten gebaseerd op praktijkervaringen voor allen die in de gezondheids- en welzijnszorg werkzaam zijn, als zorgverstrekker, opleider of beleidsmedewerker.


Book
Helpen bij ziekte en pijn : een gids voor de patiënt, het gezin en de zorgverlener
Author:
ISBN: 9789020983005 Year: 2008 Publisher: Tielt Lannoo

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Ziek zijn kan een patiënt en zijn of haar omgeving zwaar vallen. Als zieke word je afgesneden van je vertrouwde gewoontes en moet je leren om te gaan met het verdict van een zware diagnose en behandeling. Ook je ondersteunende omgeving kan onder zware druk komen te staan. Helpen bij ziekte en pijn biedt daarom een houvast zowel voor de zieke zelf als voor allen die zieken willen ondersteunen: familieleden, vrienden, artsen, zorgverleners en ziekenbezoekers. In dit boek reikt Manu Keirse vele uit het leven gegrepen ervaringen aan. Dit maakt van Helpen bij ziekte en pijn (eerder verschenen onder de titel Omgaan met ziekte) een onmisbaar boek voor al wie zelf of in zijn nabije omgeving met een ernstige ziekte in aanraking komt.


Book
Tussen geven en nemen. Over contextuele therapie
Authors: ---
ISBN: 9060206681 Year: 2005 Publisher: Haarlem De Toorts


Book
Gekkenwerk. : Kleine ondeugden voor zorgdragers.
Authors: ---
ISBN: 9789401409438 9401409439 Year: 2014 Publisher: Leuven LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Van hulpverleners en mantelzorgers wordt veel verwacht. Zoveel dat ze bijna volmaakt moeten zijn, mensen in wie goedheid nooit eens wankelt en die zelfs onder druk niet plooien. En toch hoeven zorgdragers niet boven antipathie, luiheid, middelmatigheid, hypocrisie, woede, en ongehoorzaamheid te staan. Al deze 'kleine ondeugden' kunnen soms helpen om het vol te houden in de zorg en er toch te zijn voor de ander.

Listing 1 - 10 of 17 << page
of 2
>>
Sort by